Wednesday, July 22, 2009

erti persahabat...


Dalam dunia ini, Kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. Tetapi dalam kita bersendiri, Kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, begitu juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya. Bagi kita, Itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri. Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti.. Kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, memaksa dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya?? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa.. tetapi kita sering terlupa. Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia. Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita, Hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita. Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah? Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?
Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, Kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa. Dia juga ada kelemahan dan Dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan, disebalik kesenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan, kita tidak tahu.. tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.

Renungilah....

Read More......

Monday, July 20, 2009

lama x bercerita...



assalamualaikum sume..
lama sgguh x update blok ni..bkn rajin nk menulis pun..huhu..ari ni isnin,janggal lak xmasuk sek,tamat doh la praktikal mggu lpas..slama 10 mggu kat smkdsa banyak kenangan..suka,duka,pahit,manis,tawar sume der..huhu..

scara ksmpulannya,uiih banyak cabran gak jadi ckgu ni deh..ingat senang jer.huhu..tapi xpe,best gak..fkr2 gak kalu x jadi ckgu nak jd gapo lagi aku ni kan,huhu..tp apa yg penting,minat 2 mmg ada la nak jd ckgu..kite mmg suke sgt dk dalam dunia ng bdk2 sek ni..rase best jer..dalam dk mengajar,dpt layan kerenah diorang mmg best...

tapi kan,aii rasenya dunia kat sek skang lain la nak banding zaman kite dlu2..mana x nya,dak2 skang btl2 lain..ntah ler lain dri segi mane..kite dlu kalu ckgu masuk klas sunyi sepi jer,dak skang kite masuk cam smbt artis lak..huu..dak2 skang makin berani..bkn nak tuju kat mana2 sek,majoritinya sume sek cam2..i2 lah cabaran yg perlu dipikul guru..pe2 hal berkaitan pelajar,guru yg terpaksa pikul beban..wahai pelajar2,hormat la guru,fahamilah jiwa gurumu..huhuhu

ikutkan banyak cter nak coret kan,praktikal 2 bulan 2 macam2 pengalaman dapat,murid ramai nakal tp bla ingat balik mmg best..huhu..rindunya kat student nakal ni..mga korang leh kejayaan nati..

mase mula2 masuk sek,aii takutnya leh ke aku jd ckgu ni..huhu..pe yg jd takut kit coz sbb msk lam sek aliran biasa,kite dlu dri 6 tahun smpai ler abih zaman sek,dk dalam biah sek agama..dak sek agama lain kit,jahat2 pun msh da yg malu2 ala kucing 2..walaupun blakang ckgu nakal tapi dpan ckgu..uuiiih baik la..macam kucing la malu,meowww..huhu..tapi ble je langkah masuk sek biasa,adoi yeke aku msk kelas ni..leh kite msk da yg masih lari2,kejar mengejar,lompat melompat..aihh biar btl kelas ni,dalam ati ler,.. tapi xpe sabarkan ati,biase ler kan mula masuk..adoi sabo ckgu, tahan2,jangan nangis lak..da ler rase nak nangis.hehe..asyik nak nangis je ustazah ni..kan dpt cop ustazah manja lak..hehe..

ari 2 kna ajar klas rendah2 jer,form 1 p.islam n form 2 kls kkq..form 1 punya ler ramai student,45 orang..adegan kejar mengejar suh masuk klas 2 dh jadi perkara besa dh..hehe..nakal tol la ank murid ustazah ni,tp sume baik2.. mgkn jiwa sek rendah diorang 2 msh da.x abis g zaman nak main2..dalam kls kit je nakal tapi kalu ustazah lambat kit masuk 5 mnt pakat g jemput lam bilik guru,,hehe..lucu tol la dak2 kcik ni..kenangan2..emm k la len kali lak la smbg..kalu nak cter pasal pengalaman praktikal 10 ari 10 malam lum abis lagi rase..heheh...see u all

Read More......